IE improbabil ca scurta descriere a programului să vă convingă să dedicați doi ani din viața voastră acestui masterat, așa că lăsăm mai jos cinci motive punctuale care ar putea face asta mai bine.

Oportunități. De ce să alegeți MDIM?

Misiunea MDIM este de a dezvolta competențe în domeniul dezvoltării internaționale și al migrației – politici publice ale dezvoltării și migrației, economie socială, relații internaționale, socio-antropologia dezvoltării și în alte domenii de interes pentru tema masteratului – într-un mediu internațional de predare și învățare. Designul politicilor din domeniul ajutorului și al asistenței internaționale, din perspectiva politicilor migrației, completează paleta de teme centrale abordate în cadrul orelor de studiu și singularizează profilul acestui masterat în oferta Facultății de Științe Politice.

Programul de studii urmărește aprofundarea studiilor de licență sau din alte domenii prin obținerea de competențe complementare, fiind prioritizate dobândirea cunoștințelor de specialitate, dezvoltarea abilităților cognitive, dezvoltarea competențelor lingvistice, dar și a capacităților de cercetare științifică. Adițional, programul va contribui la întărirea expertizei din domeniul dezvoltării internaționale și migrației, prin dinamismul programului de studiu, precum și prin intensificarea parteneriatelor cu instituțiile internaționale. Mai multe detalii despre planul de învățământ și despre corpul profesoral sunt disponibile pe paginile despre cursuri și despre profesorii masteratului.

MDIM este organizat în parteneriat cu Organizația Internațională pentru Migrație, biroul din România. În afară de contribuția OIM la oferta educațională, printre avantajele acestui masterat putem enumera și practica de specialitate pe care masteranzii noștri o urmează în cadrul OIM. În acest fel, testimonialele actualilor masteranzi, precum și ale absolvenților, subliniază faptul că MDIM răspunde: 1) nevoii de dezvoltare a abilităților practice de utilizare a cunoștințelor într-un domeniu tematic specific (importanța utilității practice a cursurilor în sfera activităților profesionale desfășurate zilnic); 2) îmbogățirea CV-ului în perspectiva creșterii potențialului flexibilității profesionale și a lărgirii competențelor în eventualitatea nevoii de (re)integrare pe piața muncii; 3) dezvoltarea competențelor de utilizare a unei limbi străine; 4) intensificarea activităților practice în domenii majore de interes pentru program (migrația, ajutorul extern, îmbunătățirea guvernării, sănătatea, educația, drepturile omului, egalitatea de gen, prevenirea dezastrelor, economia, mediul).

Prin accentul pus pe componenta de studii ale migrației și prin programul intensiv al practicii de specialitate, MDIM se diferențiază de oferta similară de la nivel național.

În afara practicii de specialitate, masteranzii noștri au urmat stagii de internship în cadrul OIM, iar unii dintre aceștia s-au alăturat echipei OIM în calitate de angajați, începând deja o carieră în domeniul migrației

România este la începutul cercetării și predării în domeniul migrației (studii masterale, studii doctorale), deși România – potrivit unor rapoarte ale ONU (de exemplu, UN International Migration Report) – este în topul statelor a căror rată de emigrare este în creștere. Spre deosebire, însă, de cazul Siriei sau, în prezent, al Ucrainei, România nu a dat Europei refugiați în urma unui conflict armat, dar bună parte din populație – se vehiculează cifra de 3 milioane de români – a plecat din țară în ultimii 30 de ani în urma dificultăților economice, sociale și politice.

Pentru a putea avea specialiști inclusiv în departamentele consulare sau oficiile de carieră care reprezintă România extern, avem nevoie de experți care să cunoască în profunzime aceste aspecte. Statul în slujba cetățeanului înseamnă profesioniști, funcționari specializați, absolvenți ai unor studii fundamentate în departamente specializate precum un masterat sau program doctoral în domeniul migrației. Mai mult, România este o țară de destinație pentru cel puțin două categorii distincte de persoane: (a) solicitanți de azil și (b) muncitori temporari. Programul de studiu al masteratului urmărește formarea de specialiști care pot lucra atât în domeniul azilului, cât și în instituțiile publice și organizațiile private care urmăresc atragerea și sprijinirea muncitorilor din alte state în economia României

Prin masteratul nostru ne propunem să contribuim la formarea unei comunități de experți în domeniul migrației. Pe de o parte, este vorba despre încurajarea cercetării academice. România trebuie să aducă un aport generos și trebuie să își onoreze cu responsabilitate rolul său de membră a UE prin implicare, crearea unor astfel de studii. Noi, cei care suntem deja profesori și care deja avem experiența cercetării, cei care putem face lobby pentru înființarea/dezvoltarea unor astfel de studii, considerăm că trebuie să ne asumăm un rol responsabil de a ajuta și încuraja atât alți cercetători, cât și scriitori, să abordeze astfel de tematici deloc ușoare. Acribia științifică este imposibil și chiar imoral să fie evitată. Pe de altă parte, la început de drum, ne-am dorit să le oferim masteranzilor noștri posibilitatea de a se implica în propriile proiecte, de a lucra în echipă și de a explora noi fațete ale migrației.

Accesează pagina Proiecte și evenimente și vezi evenimentele organizate pentru și împreună cu masteranzii noștri

Facultatea de Științe Politice se consultă permanent cu reprezentanți ai angajatorilor, ai absolvenților, studenților și corpului profesoral, astfel încât programul MDIM este actualizat și racordat la necesitățile pieței muncii. Din focus-grupurilor organizate a rezultat că:

  • Angajatorii subliniază nevoia unor specialiști în domeniul migrației care să activeze în mai multe sectoare. Astfel, pentru sectorul internațional, este subliniată subliniază nevoia constantă de specialiști în domeniul dezvoltării internaționale și al migrației. În plus, la nivel intern, este nevoie de specialiști – angajați în structurile statului – care să ajute la o mai bună cooperare și coordonare inter-instituțională (cu responsabilități și atribuții clare pentru actorii implicați). Pentru sectorul ONG-urilor, se remarcă existența unui număr insuficient de experți care sunt suprasolicitați cu o diversitate de cazuri; în acest context, este nevoie de un program de studii care să le ofere ONG-urilor și partenerilor acestora (avocați, polițiști, procurori, judecători) colaboratorii de care au nevoie în situații complexe, precum – de exemplu – cel al violenței domestice în rândul femeilor refugiate.
  • Autoritățile publice reprezentate la focus grup consideră, de asemenea, că autoritățile statului român ar trebui să se concentreze mai mult pe problema migrației, România fiind un stat care produce și primește migranți. Astfel, un program masteral care oferă mai multe perspective asupra migrației (științe politice, relații internaționale, antropologie, economie socială etc.) răspunde nevoii de specialiști pe care o resimt autoritățile centrale sau locale.
  • Studenții consideră că problema migrației este prea puțin dezbătută în rândul tinerilor și doar printr-o prismă economică, fiind nevoie de studii mai complexe dedicate acestui subiect. Astfel, existența unui masterat de profil este binevenită, mai ales prin organizarea acestuia în cooperare cu o organizație internațională activă în această zonă.
  • Persoanele care activează deja în domeniu remarcă, de asemenea, lipsa unor demersuri instituționalizate din partea statului pentru a promova expertiza românească la nivel internațional, experții existenți reușind să ajungă în anumite poziții datorită eforturilor și networking-ului personal. Un masterat de profil le-ar aduce, astfel, practicienilor, un plus de susținere și vizibilitate